Автор на статията Търсене в Гугъл. Осъществява по заглавието на статията Добави във Facebook Версия за печат

  • Название: Време
  • Автор: Николай Трейман
  • Категория: Теми » Време
  • ID на статията: №18 в базата данни
  • Добавена на: 23-06-2013, 17:20
  • Видяно: 605 пъти
  • Коментари: 0 коментара
  • Рейтинг

Търсене в сайта



Време

В есето „Онтология на фотографския образ” Андре Базен свързва корените на изобразителните изкуства с така наречения от него „комплекс на мумията”, с човешката неизтребима потребност да бъде спряно времето чрез сътворяването на идеален свят, подобен на реалния, но притежаващ автономно съществуване спрямо неумолимо пояждащото човешкото битие време. Ако дълбокото екзистенциално предназначение на изобразителните изкуства е да „мумифицират времето”, което е наистина edax rerum („поглъщащо нещата”), ако фотографското изображение съхранява фрагментите от миналото „като мушици в кехлибар” (Питър Уолън), то фотографията, застопоряваща в моментната снимка неуловимия бяг на времето, е като че най-адекватният изпълнител на това предназначение. Само че изтръгването на образа от потока на времето изглежда да дискредитира самата фотография в базисната й претенция за реалистично пресъздаване на действителността, понеже, разбира се, референтът на самото изображение е подвластен на времето, така че ако то го стилизира и обезвремени, това без друго ще представлява посегателство срещу истината за изобразявания обект. Критичният философски въпрос в този случай трябва да бъде за способността на медията да включи по специфичен за себе си начин времевата кооордината във фотографското изображение, да пресъздаде в иначе статичния образ модалностите на времевостта.

следва продължение ...

Вижте също


Уважаеми, гостинино! Вие присъствате на сайта като нерегистриран потребител. Препоръчваме ви да се регистрирате или да влезете с вашето име и парола.