Автор на статията Търсене в Гугъл. Осъществява по заглавието на статията Добави във Facebook Версия за печат

Търсене в сайта



Месец на фотографията в Братислава

Вече повече от двайсет години Братислава предлага уникална възможност за среща със световната фотография. През ноември в града се провежда традиционният Международен месец на фотографията, организиран от Централно европейския дом на фотографията и в частност от Вацлав Мацек – автор на книги и статии, посветени на историята на словашката и европейската фотография, дългогодишен издател на реномираното фотографско списание IMAGO, инициатор на редица фотографски проекти, посветени на популяризирането и историзирането на фотографията от Централна и Източна Eвропа.
Месеци на фотографията в Европа има вече много – стана трудно да се ориентираме кой от кого се организира, в каква периодичност и в какъв мащаб. Историята на проявата в Братислава обаче е достатъчно респектираща – тази година беше двайсет и второто й издание. Каква е формулата за успех на подобно събитие, което традиционно се посещава от хиляди зрители и не малко знаменитости от света на фотографията? Едно от най-важните условия (а това се потвърждава и от опита на други държави) е открояването на личност, която да олицетворява събитето –  личност интересна, харизматична, ползваща се с голям авторитет и отличаваща се с изключително сериозни организационни умения и познания в областта не само на фотографията, но и на сродните й изкуства. Не по-малко важна е и подкрепата от страна на държавата – в Братислава тя от само морална в началото, постепенно става материална и това дава осезаемо отражение върху програмата и качеството на представяните изложби.

Месец на фотографията в Братислава Месец на фотографията в Братислава Месец на фотографията в Братислава
Месец на фотографията в Братислава Месец на фотографията в Братислава Месец на фотографията в Братислава

 

Днес, Министерството на културата на Словашката република осигурява сериозно финансиране на мероприятието. От значение е и включването на културните центрове на редица държави в организацията и представянето на фотографски експозиции. Традиционно, всяка година те предлагат по един автор, който (след като бъде одобрен от организаторите на събитието), получава възможността да покаже своя самостоятелна изложба. Така се създава любопитна картина на актуалните тенденции във фотографията на отделните страни. Важно е да отбележим колко адекватно действа в това отношение Българският културен институт, понастоящем ръководен от госпожа Елена Арнаудова, който активно работи за популяризирането на нашата фотография в рамките на официалната програма. През годините тук са показвали свои проекти Йордан Йорданов-Юри, Станка Цонкова – Уша, Рафаело Казаков, Борис Мисирков и Георги Богданов, Емил Христов и още не малко от най-изявените ни автори. Всъщност, не са много местата, като нашия културен център в словашката столица, които могат да се похвалят с подобни експозиции, представящи наистина качествена българска фотография. Добра практика в последните  години е включването на нови имена – Велислава Стойчева, Александър Богданов, Венета Захариева, Райна Власковска, които работят с алтернативни фотографски техники като солен печат, мокър колодиев процес, соларография, пинхол фотография и пр. 

Месец на фотографията в БратиславаНе бих могла да отмина въпроса, защо след като са изключително добре приети на сцената на подобен реномиран европейски форум (нашите изложби са едни от най-посещаваните, както отбелязват самите организатори), в България същите автори все още не са успели да получат одобрение на проектите си в нито една от големите ни галерии? Тази година страната ни беше представена от Борис Янев, който продължи вече създадената експериментална традиция. В своята серия „Пост-документални портрети”, в която, чрез скенерография е извлечено остатъчното изображение от вече употребен консуматив за термо принтер, поставен в машина за моментални снимки – киоск, авторът демонстрира комбинация от добро познаване на спецификите на фотографското изображение и модерно интердисциплинарно мислене. Тук предизвикателството е в нетрадиционният подход към традиционните материали, използвани за бързо отпечатване на фотографии. Чрез рециклирането на остатъка от снимките за спомен и идентификация се появяват сенки-образи, натоварени с ново значение .

Месец на фотографията в БратиславаМного от гостите на Международния месец на фотографията пристигат в Братислава, за да покажат своите проекти на критици и куратори от различни краища на света, по време на традиционното портфолио ревю. Не е без значение фактът, че финансово това е едно от най-достъпните подобни мероприятия – при много по-ниска от обичайното такса, всеки може да чуе мнението на компетентни специалисти, често участващи в портфолио ревютата и на други световни фотографски форуми като тези в Париж, Арл, Хюстън, и пр. Учудващо е защо при не малкия брой изучаващи фотография у нас, тази година в Братислава свое портфолио показа само един единствен наскоро завършил магистър по фотография. Явно българските студенти предпочитат да се съобразяват единствено с критериите, налагани от нашата художествена действителност, а те не са нито високи, нито реалистични.

Разбира се, на подобни, вече добили реноме и следователно – вдигнали високо летвата за подбор на изложбите мероприятия, най-голям интерес представляват експозициите на известни имена от световната фотография. В Братислава са гостували изложби на Александър Родченко, Аугуст Зандер, Хелмут Нютън, Джоел-Питър Уиткин, Александрас Мацияускас, Алексей Титаренко, Ян Саудек, Ани Лейбовиц, Себастияо Салгадо и още много други. Тази година организаторите бяха заложили на две големи експозиции – колекция от фотографии на Луис Хайн, включваща кадри от две от най-известните му серии – детският труд в Америка от началото на ХХ в. и строежът на Емпайър стейт билдинг в Ню Йорк и изключителната изложба, посветена на Робърт Капа, представяща известни и неизвестни негови фотографии, публикации, любопитни документални кадри. Особен интерес от страна на публиката имаше и към заглавията „100хот историята на френската фотография” и „Млада руска фотография”. Като цяло изложбите в словашката столица, общо около тридесет, бяха на далеч по-всоко ниво от тези в паралелно провеждащия се Месец на фотографията във Виена, където внимание заслужаваше само експозицията „Фотоматонът”, изключително добре разположена в пространството на Haus der Kunst.

Месец на фотографията в БратиславаАко след посещението си на Месеца на фотографията в Братислава се върнем обратно към нашата, българска действителност, не може да не отбележим, че и ние имаме свое, подобно събитие, което, с малко повече финансова и институционална подкрепа, има потенциала да се  превърне в международно значимо. Това са Фотографските срещи в Пловдив – също с дългогодишна история. Тук са налице доста от вече споменатите условия за успешно развитие на подобно мероприятие – уютна градска среда с концентрирани и лесно достъпни експозиционни пространства, готовност за съдействие от страна на общината, активно включване на културните центрове в представянето на автори от различни европейски градове и най-важното – интересна и компетентна личност, която стои зад идеята и цялата организация.

Вижте също


Уважаеми, гостинино! Вие присъствате на сайта като нерегистриран потребител. Препоръчваме ви да се регистрирате или да влезете с вашето име и парола.